SWE 905 med Peter och Hans hanterade återanpassningen från Marstrandsfjorden bäst i cupsegling nummer nio. De vann med serien tre och två. Andraplatsen knep SWE 563. Funktionärssysslan sköttes av Michael och Morgan i SWE 488.
Nr | Race 1 | Race 2 | Totalt | Placering |
905 | 3 | 2 | 5 | 1 |
563 | 1 | 5 | 6 | 2 |
488 | FUNKIS | 3 | ||
837 | 5 | 3 | 8 | 4 |
449 | 2 | 8 | 10 | 5 |
890 | 4 | 9 | 13 | 6 |
439 | 8 | 7 | 15 | 7 |
253 | 7 | 10 | 17 | 8 |
232 | 6 | 14 | 20 | 9 |
933 | 14 | 6 | 20 | 10 |
313 | 9 | 11 | 20 | 11 |
203 | 20 | 1 | 21 | 12 |
869 | 20 | 4 | 24 | 13 |
424 | 12 | 12 | 24 | 14 |
881 | 13 | 15 | 28 | 15 |
871 | 11 | 20 | 31 | 16 |
334 | 15 | 16 | 31 | 17 |
428 | 20 | 17 | 37 | 18 |
918 | 20 | 18 | 38 | 19 |
Hamnade som vittne till en protestsituation kring stagvändning inne i Zonen.
På plats igår vara de inblandade överens om hur händelseförloppet gick till, men inte om vilka rättigheter och skyldigheter som gäller.
Kan vara på sin plats att reda ut vad som gäller enligt regelboken.
Situationen är vanligt förekommande: En styrbordsbåt (A) befinner sig på layline segalndes dikt bidevind mot kryssmärket innanför gränsen på Zonen. En babordsbåt (B) kommer och stagvänder framför A och fullföljer slaget, men har alldeles för lite fart för att ”hålla undan” för A som därför tvingas lova upp för att undvika kollision.
Vad är det då som gäller?
I diskussionen om hur reglerna skall tolkas hävdar A att B brutit mot 18.3. Medan B hävdar sin rätt med att slaget var fullbordat och enligt 11 eller 12 lämnar A skyldig till att väja. Även diskussion om att det skall vara OK att genomföra ett slag om det uppstår en viss tid, ex 10-15 sekunder, innan A blir tvungen att väja för B.
Diskussionen gick varm och var inte avslutad då jag åkte hem. Av resultatlistan kan jag tolka det som att B blev diskade pga regelbrott i Zonen.
KSR 2009-2012
18 MÄRKESPLATS
18.3 Stagvända när båtar närmar sig ett märke
Om två båtar har närmat sig ett märke för olika halsar, och en av dem ligger
upp märket medan den andra byter halsar så att regel 13 gäller för den i
zonen, gäller inte regel 18.2 därefter.
Den båt som bytte halsar
a) får inte tvinga den andra båten att segla högre än dikt bidevind för att
undvika den som har stagvänt, eller hindra den andra båten från att
passera märket på den föreskrivna sidan, och
b) ska ge märkesplats om den andra båten får överlapp på insidan.
11 FÖR SAMMA HALSAR MED ÖVERLAPP
När båtar ligger för samma halsar med överlapp ska en lovartsbåt hålla
undan för en läbåt.
12 FÖR SAMMA HALSAR UTAN ÖVERLAPP
När båtar ligger för samma halsar utan överlapp ska en båt klar akter om
hålla undan för en båt klar för om.
13 UNDER STAGVÄNDNING
En båt som har passerat vindögat ska hålla undan för andra båtar tills den
ligger på kurs dikt bidevind. Under tiden gäller inte reglerna 10, 11 och 12.
Om två båtar samtidigt ska rätta sig efter den här regeln, ska den båt som är
på den andras babordssida eller som är akter om hålla undan.
En notis ang 18.3a.
Ett regelbrott hos A har begåtts omm B tvingas segla högre än dikt bidevind.
Ex om B har stått över märket och kommer med öppna segel så kan B tvingas lova för A, men ej högre än dikt bidevind, utan att A bryter mot någon regel.
Förtydligande till resultatet:
I första racet diskades 918, 869, 203 för tjuvstart och 428 som fick en protest mot sig.
I andra racet diskades 871 som fick en protest mot sig.
Det verkar rimligt så som du skriver. I ditt exempel har du ändrat ordningen på A och B.
Diskussionen i går handlade även om babordsbåten har rätt att slå inom zonen då styrbordsbåten befinner sig i Zonen. Tanken med Zonen är ju att styrbordsbåten skall vara fredad från vilda försök att klämma sig in. Att regeln har skrivits för att tvinga babordsbåten att ducka och gå bakom, och att ”ta sin plats i ledet på layline”.
Vi hade en situation där vi låg över layline med öppna segel. 890 uppfattade det och slog framför oss. Vi var tvugna att väja, men inte högre än dikt bidevind. De bröt därmed inte mot någon regel.
Totalen uppdaterad. Många omkastningar och spänningen ökar..