Regeldiskussion – kolla in tolkningar

startfartyg, källa www.svensksegling.se

foto: www.svensksegling.se

Igår var det livat om hur man skall tolka KSR. wm var lite trött och ville mest hem och har lite dåligt samvete för att jag avbröt diskussionen. För att råda bot (iallafall lite) tipsar wm om Seglarförbundets Handledningssida för arrangörer. Kolla in Domarboken  och  Tolkningsfallen 2009-2012  kanske kan dessa ge svar på frågorna som vi diskuterade igår. Båda böckerna finns som pdf för nedladdning för den vetgirige.

11 kommentarer tillRegeldiskussion – kolla in tolkningar

  • Pelle SWE918

    Jag har inte hunnit kolla så djupt att jag kan göra en fullständig redogörelse, men tänk på att situationen är sådan att lovartsbåten inte ”gör något” mot någon annan båt eller som den kan vinna på – den ligger stilla med seglen fladdrande långt ut i lä. Så här skriver Eric Twiname (Bryan Willis) i ”The Rules Book – Complete 2001-1004 Rules” på sid 31:

    ”If for example, the windward boat was ’hove-to’ (not moving and sails not drawing) when the luff began, she must be given time and space to pull her sail in, gather way and respond to the luff. The leward boat has to give her this opportunity. It is important to remember that the first movement of the windward boat’s stern in responding to a luff is inevitably towards the leward boat. The windward boat would not be disqualified in a pre-start luffing incident if she made every reasonable effort to avoid the leward boat’s luff from the moment the luff began.”

  • wm

    Jag gluttade lite i regeltolkningsfallen och det kanske kan vara Fall 53 (sid 120) som skall tillämpas här, regel 11 och regel 15 spelas ut mot varandra.

    En skyldighet att ge tillräcklig tid för att svara, när rättigheter och skyldigheter växlar mellan två båtar, är underförstådd i regel 15 genom dess krav på att en båt som just har blivit väjningsskyldig ska tillåtas få ”plats att hålla undan”. Den regeln kräver inte att en båt klar för om ska förutse sin skyldighet att hålla undan i egenskap av lovartsbåt innan båten klar akter om har etablerat överlapp i lä.

    Mats

  • Johan

    Lovartsbåten behöver mao inte börja agera förän överlappen är etablerad, även om man LO ser att man är på väg att bli väjningsskyldig. Det tycker jag är ganska klart och lätt att förstå.

    Ponera nu att i situationen när överlapp etableras, då börjar LO i samma ögonblick en manöver för att försöka hålla undan ( typ skota och lova upp). Om det ändå sker en kollision så känns det ju som LÄ inte har gett tillräcklig plats för LO att hålla undan.

    Men om man tar samma situation som ovan. LO uppmärksammar inte LÄ och LO gör absoult ingenting (medvetet eller omedvetet spelar ingen roll) för att undvika LÄ. Om då LÄ kör på LO, hur ska man då döma?
    1. LO diskas för att inte hålla undan för LÄ
    2. LÄ diskas för att inte ge tillräcklig plats för LO att hålla undan
    3. LÄ och LO diskas, med argumenten i 1 och 2

    ?

  • Pelle SWE918

    Knepigt värre! Och många bevisfrågor.

    Men regeln är ju i alla fall att LÄ måste ge LO en verklig chans att hålla undan. Att bara storma in i lä med en decimeter tillgodo och börja hojta duger inte. LÄ måste ta hänsyn till att LOs akter svänger ner och storbom svänger bakåt. Men LO måste agera omgående.

  • wm

    Jepp och det är det jag uppfattade att diskussionen handlade om i tisdags.
    Om Lä tidigt talar om för Lo, ex genom att ropa ”Läbåt”, kan man förvänta sig en snabbare respons av Lo annars måste Lä finna sig i att lämna större utrymme och tid för Lo att hålla undan.

  • Johan

    Bara för att LÄ ropar till LO innan överlappen så förandrar inte det tillfället då LO faktiskt måste börja hålla undan, vid överlappen.

  • Richard SWE837

    Jag vill formulera situationen på följande sätt.

    Innan läbåten fått överlapp behöver lovartsbåten inte vidta någon åtgärd. När överlappen etableras måste lovartsbåten hålla undan.

    Överlapp och hålla undan måste preciseras. Se gärna definitionerna i regelboken.

    Överlapp betyder att läbåtens gummilist i stäven är framför en linje tvärs lovartsbåtens roders aktersta del. Den delen befinner sig en bra bit akter om skrovet och tyvärr en bra bit under ytan.

    Hålla undan är att vara så långt från läbåten att den inte nuddar lovartsbåten om den skulle lova. Om läbåten inte lovar har ingen betydelse, läbåten måste se till att läbåten har vatten att göra en lovning på. Alltså är det inte ok att som lovartsbåt ligga 30cm från läbåten utan att ha försöka att öka det avståndet.

    Regelboken säger att lovartsbåten skall hålla undan på ett sjömansmässigt sätt. Det betyder att så fort överlappen etableras, oavsett vad folk skriker eller inte skriker, skall rorkulten föras åt lä. Inte bara lite, utan så mycket som man skulle svängt om man själv ville lova till vindögat.

    Läbåen måste se till att båtarna inte kolliderar när lovartsbåtens akter åker åt lä.

    /Richard

  • wm

    Min känsla är att vi alla är ganska överens om vad som gäller. Eftersom vi inte har nån annan domare än oss själva ute på sjön, kanske vi skall snacka om detta på hamnplanen innan race om vad som skall gälla därute, så att vi behåller den goda stämningen, utan att vara dum-snäll vare sig som LO eller LÄ båt.

  • Johan

    Jag tror att om man bara får LO att väja så är alla utredda. Antingen så touchar dom när dom väjer och då var LÄ för nära. Eller så kan dom lova utan problem och då finns det inga protester.

    Men om LO inte gör någonting, är jag beredd på att ge LO straff, även om det inte finns plats att lova. LO måste visa att han har förstått att han är väjningsskyldig och därmed försöka lova. En liten touch vid den manövern och saken är klar. Annars kommer vi alltid att röra oss i gråzonen. LÄ säger det fanns plats, LO säger det inte fanns plats.
    Våra båtar är såpass tåliga, och dom har relingslist, att det i princip aldrig kommer att uppstå skador vid en sådan touch.

  • Pelle SWE918

    Jag håller nästan helt med Johan, förutsatt att det verkligen finns någon plats för LO att svänga. Men: 1) om det när överlappen etableras inte finns plats för LO att lova har LO inte felat och 2) om (vilket jag upplevt på Åland) LÄ kommer dammande med fart bakifrån med en pyttemarginal mellan båtarna (nästan ingen) och sen kör på LOs storbom när denne försöker hålla undan – ja då är det enligt min mening LÄ som felar.

    Tyvärr blir alltså ändå en del bevisfrågor kvar: fanns det någon plats att hålla undan på? Gjorde LO något för att hålla undan när han hade chansen? Gav LÄ LO plats att hålla undan? osv.

    Det kommer alltid att krävas av oss seglare att vi av sportslighet ger varandra en korrekt beskrivning av de faktiska omständigheterna. Tyvärr är min erfarenhet att det ibland blir så att när parterna börjar bli på det klara över vilka regler som gäller, då är de inte längre alls överens om vad som faktiskt inträffade. Men så är det ju inte hos oss! : )

  • johan

    Jag håller nästan helt med Johan, förutsatt att det verkligen finns någon plats för LO att svänga

    Det är i sådana situationer en touch ger svart på vitt om det verkligen fanns plats eller ej. Om LO hänvisar till att det inte finns plats och att man med det argumentet struntar i att väja, ja då kommer vi ha diskussion. Låter konstigt att jag faktiskt vill ha kollision, men i det här fallet så kanske det är bra. Båtar lär ju inte ta skada av det heller.

    Att komma bakifrån med avsevärt högre fart och därefter begära plats är som att be om problem. Hoppas vi slipper sådana situationer, då lär vi få se båtar som kör in i varnadras bommar.

    Jag tror vi kan börja avrunda den här tråden. Det viktigaste är ändå att vi visar sportmannaanda och seglar ärligt, eller bekänner våra synder utan pardon (fast jag gillar eftersnacket och den här typen av problem, man lär sig mycket på dom).

Lämna ett svar

 

 

 

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>