Bättre på hemmaplan – koll på djupkurvor

liten-lidingobro, källa: wikimedia commons
S606K har tagit hjälp av de senaste rönen från KTH och kommer att tillämpa dem under våren för att få till bättre seglingar på hemmaplan. De senaste rönen pekar entydigt på att koll på bottenprofilerna kan avgöra trimfördelar, lika viktigt som segel och riggoptimeringar. Eftersom vi har en strikt entypsklass så blir det knepigt att fila allt för mycket på skrovet och därför har vi tänkt oss mer radikala grepp. Vi bättrar helt enkelt på de geografiska förutsättningarna.
Det kan jämföras med hur man förr i tiden skapade sprickfria naturisbanor för hastighetsskridsko genom att såga loss själva banorna från resten av isen.  I det här fallet kommer vi tillsammans med Lidingö kommun att bättra på seglingsarenan Islingehavet med att muddra en djupränna runt kappseglingsbanan. Farkostteknik på KTH är med i detta projekt och har presenterat en vetenskaplig rapport om förutsättningarna. Klubben ser bara fördelar, rapporten visar att det minskar vågorna och det för bort eventuella strömfördelar, visserligen föreslås även ingrepp i Lidingöbron, men i etapp 1 nöjer vi oss med att muddra djuprännan. Muddringsmassorna skall dessutom användas till att jämna ut botten inne på själva banområdet.
Finansieringen är klar det blir med hjälp av ett forskningsanslag från KTH och SOK. Mudderverk har bokats och arbetet beräknas vara klart i tid till första träningen i april, dvs den 21 april. Faller experimentet bra ut kan SOK tänkas lägga mer pengar här för att etablera ett seglingscenter i full skala. 

I ett samarbete med kommunen kommer vi att bättra på de geografiska förutsättningarna till bra seglingar på hemmaplan.  Det har förutsättningar att bli en high-tech arena med extra djupa rännor upp mot målområdet för den anrika kappseglingen Lidingö Runt.
Kommunens ansvarige är eld och lågor – det här ligger helt i linje med vår policy om arenor som förebygger friskvård och naturupplevelser. För er som vill veta mer hänvisar wm till kommunens hemsida.

1 kommentar tillBättre på hemmaplan – koll på djupkurvor

  • Pelle SWE918

    Eftersom jag inte riktigt litar på kommunala projekt har jag gjort en egen lösning. Jag vill inte avslöja alla detaljer, men jag kan säga att Pelle Lindell och jag har byggt vidare på Elvström/Kjaerulf:s forskning från 1970-talet om förstävsbulb på mindre segelbåtar. Tricket är att åstadkomma en privat s.k. ”bärvåg” som ger båten ett mer fördelaktigt flytläge och därmed en lägre prismatisk koefficient redan i låga farter. Så medan ni andra väntar på muddring kommer ni att kunna se 886 och 918 surfa fram även på kryssen!

Lämna ett svar

 

 

 

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>